De Sociale Academie Utrecht


Geaccrediteerd vervolgonderwijs voor sociaal professionals

De Sociale Academie Utrecht (SAU) verzorgt post hbo vervolgonderwijs voor beroepskrachten in het sociale werkveld.

Wij bieden deeltijd meerjarige vervolgopleidingen én korte cursussen en trainingen aan.

Al ons onderwijs wordt geaccrediteerd aangeboden. De accreditaties zijn een belangrijk kwaliteitskeurmerk richting het werkveld, beroepsverenigingen en zorgverzekeraars.

Studenten die ons CPION geaccrediteerd meerjarig postbachelor onderwijs hebben gevolgd kunnen hierdoor als therapeut door zorgverzekeraars erkend en vergoed worden. Dit stelt hen in staat een eigen praktijk te starten.


Een nieuw initiatief in hoger sociaal onderwijs

De Sociale Academie Utrecht (SAU) is een initiatief en samenwerkingsverband van therapeuten en docenten uit het hoger sociaal beroepsonderwijs. Wij delen de overtuiging dat de kwaliteit toeneemt wanneer de huidige grootschaligheid, bureaucratie en top down aansturing in het hoger sociaal onderwijs getackeld wordt. Om deze reden hebben wij een de Sociale Academie Utrecht opgericht: een 'platte' organisatie zonder onnodige 'fratsen'. Terug naar de menselijke maat. Hierdoor kunnen we ons richten op waar het in de kern om draait: goed onderwijs voor onze studenten.

In onze organisatievisie laten wij ons inspireren door andere sociale bottom-up initiatieven, zoals het initiatief van Jos de Blok: Buurtzorg.

Door de kwaliteit van ons onderwijs bieden wij sociaal professionals de gelegenheid om eveneens een eigen initiatief als zelfstandig therapeut te starten.

De Sociale Academie Utrecht: een frisse, enthousiaste, kleinschalige onderwijsorganisatie zonder onnodige managementlagen. Binnen ons onderwijs staat aandacht voor de student & het onderwijs centraal.

De achtergrond van onze naam

De naam Sociale Academie Utrecht verwijst met een knipoog naar de Nederlandse sociale academies van weleer. Met de introductie van de ‘Nieuwe Zakelijkheid’ in de jaren 80, werd het hoger beroepsonderwijs steeds meer vanuit een technisch-instrumenteel perspectief georganiseerd en gemanaged. Er vonden sindsdien vele fusies, reorganisaties en schaalvergrotingen plaats. De voorheen kleinschalige sociale academies, verloren hun zelfstandig bestaansrecht en gingen op in de grote ‘onderwijsreuzen’. Bij de ontwikkeling van de Sociale Academie Utrecht hebben wij gekozen om enkele elementen van de vroegere academies als ‘best practices’ over te nemen en in een modern jasje te steken:

  • Wij werken met docenten die als inhoudsdeskundige op hun eigen vakgebied veel vrijheid en verantwoordelijkheid genieten wat betreft de invulling en ontwikkeling van hun onderwijs. Zij brengen hun kennis en vaardigheden bezield over op onze studenten.
  • Het onderwijs wordt facilitair en organisatorisch goed ondersteund zodat studenten en docenten zich kunnen richten op de inhoud van het onderwijs.
  • Wij bewaken de kleinschaligheid van onze organisatie. Wij vinden het belangrijk dat studenten en medewerkers wederzijdse betrokkenheid kunnen (blijven) ervaren.
  • Wij bieden alleen onderwijs aan dat in direct verband staat met onze eigen kennis en praktijkervaring op het gebied van 'duurzaam en goed hulpverlenerschap'. We verliezen onszelf niet in tijdelijke trends en hypes.
  • Een belangrijk element in ons onderwijs is ‘Bildung’. Onze lessen en werkvormen dragen bij aan algemene kennis en vaardigheden, maar ook aan de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten. We richten ons op de (verdere) ontwikkeling van zelfstandige, evenwichtige, kritisch denkende sociaal professionals.

Docenten en onderwijsontwikkelaars

dr. Simon Hogerzeil is mede-oprichter van de Sociale Academie Utrecht. Hij heeft een eigen praktijk als psychiater voor Psychiatrie en Psychotherapie in Maarssen. Eerder werkte hij o.a. in de interculturele psychiatrie, in de acute psychiatrie, in de specialistische zorg voor volwassenen met Autisme, bij verschillende FACT teams, en in de kind- en jeugdpsychiatrie. Hij promoveerde in 2022 aan de universiteit Leiden op epidemiologisch onderzoek naar de incidentie van schizofrenie. Hij geeft sinds 2009 klinisch onderwijs aan o.a. psychiaters in opleiding, aan social workers op hbo en post-hbo niveau, aan juristen en studentdecanen. Voor de SAU verzorgt hij lesdagen over hechtingstheorie, angst- en stressregulatie, psychotherapeutische gesprekstechnieken, en gecompliceerde rouw. Ook geeft hij een driedaagse training over algemene psychopathologie.

drs. Wendy Schapendonk is GZ-psycholoog en psychotherapeut. Na haar universitaire opleiding tot Geestelijk Gezondheidskundige in Maastricht volgde zij de 4 jarige postdoctorale opleiding tot integratief psychotherapeut. Inmiddels werkt zij vanuit haar eigen praktijk in Budel als persoonsgericht/ EFT psychotherapeut, supervisor en leertherapeut. Hiernaast verzorgt zij onderwijs op dit gebied en is zij Supervisor International Society of Emotion Focused Therapy. Wendy is lid van de LVVP, VPeP en de International Society for Emotion Focused Therapy (ISEFT).

Angelieke Stikkel, MA is werkzaam als docent en trainer in het hoger sociaal beroepsonderwijs en heeft een eigen praktijk voor existentiële therapie en verlies- en rouwbegeleiding. Daarnaast verzorgt zij Life Integration Process aanbod met als doel het bevorderen van persoonsintegratie en ondersteunen bij transitie. Zij studeerde Humanistiek in Utrecht. Angelieke is co-auteur van het Leerprogramma Narratief werken (2007, Trimbos-instituut) en voltrekt in haar vrije tijd huwelijken.

drs. Karin Bosveld is werkzaam als coach/counsellor, leertherapeut, docent en mindfulness- & zelfcompassietrainer. In haar eigen praktijk geeft zij begeleiding en training op het gebied van vrouwelijk leiderschap. Binnen het hoger beroepsonderwijs was zij in 2011 de initiator van de minor Mindful Communiceren. Karin was daarnaast jarenlang zen student en gaf enkele jaren zen introductiecursussen. Zij is auteur van diverse boeken over persoonlijke groei, mindfulness en spiritualiteit: Eenvoudig Gelukkig (2009), Eenvoudig Mindful (2011), Eenvoudig Spiritueel (2012) en Meer rust in je hoofd (2014).

drs. Charlotte van Besouw is sinds 2001 werkzaam als supervisor, docent en onderwijsontwikkelaar in het hoger sociaal beroepsonderwijs. Van 2005-2017 ontwikkelde en coördineerde zij de hbo minor 'Agressie en huiselijk geweld'. Zij heeft een lange geschiedenis wat betreft de aanpak van huiselijk geweld. Betrokken bij dit thema door haar eigen familiegeschiedenis sloot zij zich in 1977 aan bij de oprichtingsgroep voor 'Blijf van m'n lijf' Utrecht. In de jaren die volgden werkte zij als begeleider in het opvanghuis, werd zij coördinator van het steunpunt huiselijk en seksueel geweld in Rotterdam en initieerde zij het innovatieve Aware-project (voor vrouwen en hun kinderen die door hun ex-partner ernstig werden bedreigd.) Sinds 2015 werkt zij als docent/onderzoeker voor het Kenniscentrum Sociale Innovatie. Zij deed o.a. onderzoek naar de aanpak van huiselijk geweld in de Utrechtse buurtteams en begeleidde studenten bij onderzoek naar innovatieve ambulante projecten van Moviera. Charlotte is voorzitter van een landelijk netwerk professionals huiselijk geweld (NPHG, voorheen AVG).

Josje Geerse, MA is mede-oprichter van de Sociale Academie Utrecht. Zij is werkzaam als supervisor, docent, leertherapeut, onderwijsontwikkelaar en opleidingscoördinator in het hoger sociaal beroepsonderwijs. Daarnaast werkt zij vanuit haar eigen therapeutische praktijk. Na haar studie Human and Organizational Behavior volgde zij de post-graduate Persoonsgerichte Experiëntiële Psychotherapie. Vanuit dit denk- en werkkader zet zij zich in voor de ontwikkeling en professionalisering van sociaal professionals in het werkveld.

Peter Walhout is vanuit zijn eigen praktijk werkzaam als contextueel supervisor en coach. Hij is binnen SAU werkzaam als studie- en studentadviseur. Peter heeft ruime ervaring als maatschappelijk werker bij Veilig Thuis Haaglanden. Hij deed daar onderzoek naar kinder- en ouderenmishandeling en andere vormen van huiselijk geweld. Verder werkte hij bij de Crisisdienst buiten kantoortijd van Jeugdbescherming West. Van origine is Peter verpleegkundige in een algemeen ziekenhuis.

drs. Deleaan Ruitenberg is psycholoog, (leer-)supervisor, methodiekdocent en coördinator binnen het hoger beroepsonderwijs. Daarnaast begeleidt zij jongvolwassenen uit verschillende culturen die in aanraking zijn gekomen met ingrijpende gebeurtenissen. In het verleden heeft zij als hulpverlener gewerkt bij Slachtofferhulp. Naast haar werk als docent heeft zij een eigen praktijk in Amsterdam als (rouw)therapeut, supervisor en leersupervisor.

drs. Marit van Overschot is werkzaam als psychosociaal therapeut, docent, supervisor en leertherapeut. In haar eigen praktijk in Amsterdam biedt zij behandeling van chronische stress, psychosomatische klachten of een gebrek aan vitaliteit. Daarnaast leidt zij zorgprofessionals op binnen het post hbo/wo onderwijs. Vanuit haar lichaamsgerichte achtergrond slaat zij graag een brug tussen begrijpen en ervaren - vanuit een veilig klimaat.

Tineke Rodenburg is adviseur Raad van Bestuur SAU. Daarnaast werkt zij vanuit haar praktijk als psychosociaal therapeut met als specialisatie verlies- en rouwtherapie. Ze heeft vele jaren ervaring als docent binnen het hoger beroepsonderwijs. Ze schreef verschillende boeken over het raakvlak tussen conflict en rouw. Samen met Leoniek van der Maarel ontwikkelde zij de SCHIP-aanpak, de inmiddels breed ingezette methodiek bij omgaan met (v)echscheidingen. Zij verzorgt lezingen, trainingen en is werkzaam als dagvoorzitter tijdens studiedagen en congressen.

Elke Westermann, MBA heeft ruime ervaring als leidinggevende, supervisor en trainer. Zij heeft een zorgachtergrond en heeft later de MBA cum laude afgerond, met als afstudeerrichting Organisatie en Psychologie. Hiernaast is zij geregistreerd supervisor, gediplomeerd trainer (Phoenix opleiding) en heeft diverse andere leerroutes gevolgd, o.a. systemisch werken. Naast haar werk vanuit haar supervisie- en trainingspraktijk (o.a. op hogescholen, in de jeugdzorg en in de gehandicaptenzorg) werkt zij bij de stichting Eigen Kracht Centrale en bij de stichting Kringwijs. Beide organisaties zetten zich in voor eigen regie en samenredzaamheid van individuen, gezinnen, wijken en buurten. Zij geeft hierbij o.a. trainingen en coaching binnen de jeugdbescherming en de GGZ en coacht Eigen Kracht-coördinatoren.

Maurits Groot Kormelink, MA is vanuit zijn eigen praktijk werkzaam als verlies- en rouwtherapeut en speltherapeut. Hij begeleidt daar voornamelijk kinderen en ouders bij verlies en rouw. Al langere tijd zet Maurits zich daarnaast in voor de ontwikkeling van sociaal professionals. De afgelopen jaren geeft hij sociaal professionals lezingen en workshops over verlies en rouw, geeft hij les voor de SAU en is hij opleidingscoördinator voor de opleiding Verlies- en Rouwtherapie. Maurits heeft o.a. een Master in Social Work en een Master in Speltherapie.

Marion Uitslag, mr. is een zeer ervaren MfN registermediator en trainer, o.a. werkzaam voor diverse rechtbanken. Zij is tevens hoofdassessor inzake het MfN register, peerreviewer namens de MfN, trainer, hogeschooldocent, onderzoeker en auteur van verschillende artikelen en boeken (o.a. RouwConflict). Zij is opgeleid tot sociaal werker, maatschappelijk werker, jurist, supervisor, mediator en relatietherapeut. Zij medieert voornamelijk in straf- en arbeidszaken.

Wilna van den Heuvel is werkzaam in haar eigen praktijk als supervisor, trainer en beeldend kunstenaar. Jarenlang was zij docent, coördinator en supervisor in het hoger onderwijs en de post Hbo opleidingen Spelagogiek en Speltherapie, nadat zij jaren als spelagoog in de praktijk werkte. In haar supervisietrajecten werkt zij veel met spel en beeldende werkvormen ter ondersteuning van de werkinbreng. Zij illustreerde het boek ‘Gespreksvaardig in Social Work en GGZ’ van Sonja Ehlers en Alfred Volkers. Tevens is zij auteur van diverse artikelen.

drs. Dorien Verloop heeft haar eigen praktijk als zelfstandig psycholoog. Vanuit haar praktijk begeleidt ze o.a. volwassenen en jongeren met verlies en rouw.Tevens is ze betrokken bij het werk van de EvE Foundation. Een stichting die jongeren tussen 14 en 24 jaar begeleidt na het verlies van één of beide ouders. De begeleiding is gebaseerd op lotgenotencontact, zingeving en talentontwikkeling. Ook heeft ze voor de de EvE Foundation een programma partnerverlies opgezet en begeleid. Over het verlies van een ouder op jonge leeftijd schreef ze het boek ‘Niet alleen op de wereld’. Daarnaast geeft Dorien lezingen en workshops over rouw en verlies voor verschillende groepen geïnteresseerden.

drs. Christian van Zitteren werkt als geestelijk verzorger in de ouderen- en verpleeghuiszorg. Hij studeerde theologie en kerkgeschiedenis in Nijmegen en rondde zelf in 2021 de opleiding Verlies- en Rouwtherapie aan de SAU af. In de komende jaren gaat hij deeltijd promotieonderzoek doen naar existentiële thema’s in de ouderenpsychiatrie. Daarnaast begeleidt hij cliënten vanuit zijn eigen praktijk met speciale aandacht voor zingeving, hoogbegaafdheid en religieus trauma syndroom.

Birgitta Anema, arts heeft in Geldrop een eigen praktijk voor verlies en rouwtherapie en is daarnaast huisarts met als aandachtspunt GGZ. Zij studeerde voor verlies-en rouwtherapeut aan de SAU en huisartsgeneeskunde in Leiden. Zij biedt in haar praktijk individuele begeleiding aan (jong) volwassenen bij verlies en rouw. Mede door haar werk als huisarts heeft ze heeft ruime ervaring in het begeleiden van alle uiteenlopende vormen van levend verlies voor betrokkene en diens directe omgeving.

Marian van Kooten is werkzaam in haar eigen praktijk als supervisor en als homeopaat. Jarenlang heeft zijn gewerkt als docent gespreksvaardigheden, therapeutische vaardigheden en homeopathie. Op een positieve manier bijdragen aan kwaliteit is haar speerpunt, in het verleden bij de beroepsvereniging en opleiding voor homeopaten, nu bij supervisie binnen SAU.

drs. Angèle Verkaaik werkt als trainer, docent, supervisor en coördinator binnen het hoger beroepsonderwijs. Zij is van oorsprong historica en heeft een veelzijdige loopbaan achter de rug. Zo heeft ze lange tijd als schipper met uiteenlopende groepen op zee gezeild. De afgelopen vijftien jaar heeft ze zich gespecialiseerd in professionele communicatie. Zij is gespecialiseerd in transactionele analyse (TA), neurolinguïstisch programmeren (NLP) en systemisch werken.

Anthonette van Luijtelaar werkt als trainingsacteur en beeldend kunstenaar. De studies creatief-cultureel werk, psychodrama en supervisie vormen haar achtergrond. Waar zij zich eerder richtte op het geven van sociale vaardigheidstrainingen en begeleiding heeft zich dat de laatste jaren meer en meer ontwikkeld tot het non-verbaal en creatief werken. Het gebruik maken van beelden en metaforen geeft een andere invalshoek in de therapeutische setting. Naast haar eigen vrije werk maakt zij in opdracht portretkabinetten. Ook werkt zij als trainingsacteur voor diverse opleidingen.

drs. Sita Somers is kinder- en jeugdpsychiater en trauma-psychotherapeut. Zij heeft ruime ervaring met het werken met kinderen, jeugdigen en – uiteraard – met hun ouders. Zij heeft zich toegelegd op werken met kinderen en gezinnen waarin minderheidsproblematiek of vluchtelingenproblematiek een rol speelt. Zij heeft veel gewerkt met kinderen die de sporen dragen van verwaarlozing en huiselijk geweld.

drs. Gerard Franssen is psycholoog en werkte 25 jaar in de GGZ, de verslavingszorg en de justitiële verslavingszorg (Strafrechtelijke Opvang Verslaving, Bijlmerbajes). Hij hield zich als preventiewerker binnen de GGZ o.a. bezig met kindermishandeling en incest. Van juli 2006 tot september 2020 werkte hij als hogeschooldocent op Hogeschool Windesheim, waar hij vooral heeft lesgegeven in de laatste fase van de deeltijdopleiding. Hij heeft o.a. 10 jaar supervisie gegeven en lessen over psychiatrie en verslaving ontwikkeld en verzorgd. Hij was coach en assessor voor het behalen van het certificaat GGZ-agoog. Gedurende 7 jaar was hij onderwijsontwikkelaar en docent van de SPV (sociaal-psychiatrisch verpleegkundige) - opleiding van Avans+. Hij is daarnaast erkend gespreksleider Moreel Beraad.

drs. Jan Baars is klinisch psycholoog/psychotherapeut. Hij heeft ruime ervaring als behandelaar in de GGZ en de forensische psychiatrie. Hij werkte o.a. met daders van partnergeweld. Hij is werkzaam bij GGZ Veenendaal in het programma Kind en Jeugd. Hij is hoofdopleider systeemtherapie binnen de RINO-groep en ontwikkelde een systeemgerichte aanpak voor het omgaan met trauma's in het gezin. 

Karlijn de Blecourt, MSc heeft een achtergrond in genderstudies en is werkzaam bij Rutgers als adviseur diversiteit in sekse, gender en seksuele oriëntatie. Haar focus ligt met name op preventie van seksueel geweld en op het verkleinen van gezondheidsverschillen op basis van sekse, gender en seksuele oriëntatie.

drs. Marijke Leys werkt al 20 jaar als psychotherapeute en is mede-oprichter van Groepspraktijk De Kering in Tienen, België. In 2006 richtte zij het Voice Dialogue Instituut op waar ze sindsdien samen met een aantal door haar opgeleide trainers al meer dan 400 professionals in Vlaanderen en Nederland opleidde in deze werkmethodiek. In het voorjaar van 2018 verscheen haar eerste boek ‘Oog in oog met kwetsbaarheid’, een praktisch Voice Dialogue vakboek voor coaches en therapeuten die in hun werk te maken krijgen met de trauma’s van hun cliënten. Ze is integratief opgeleid, Emotion Focused Therapist en EMDR Practitioner (i.o) 

Mijke van Gorp is (psycho-)dramatherapeut en trainer. Zij heeft een eigen praktijk, gespecialiseerd in hulpverlening na seksueel misbruik. Daarnaast werkt zij sinds 2017 als ervaringsprofessional bij Human Concern, waar zij haar persoonlijke ervaring met eetstoornissen combineert met vakkennis.   

Silvia Visser is als hogeschooldocent verbonden aan het instituut Social Work van de Hogeschool Utrecht. Haar roots in de sociale sector liggen in het werken met mensen met een verstandelijke beperking. Van daaruit is zij zich gaan verdiepen en bekwamen in de Haptonomie. Zij heeft de zowel therapie opleiding afgerond als de haptonomische zwangerschapsopleiding. Sinds 1988 werkt zij naast haar docentschap één dag in de wijk in haar eigen praktijk voor therapeutische begeleidingsvragen en haptonomische zwangerschapsbegeleiding. Zij is supervisor en volgt op dit moment  de opleiding tot leersupervisor.

drs. Myra Vojtechovsky is dramatherapeut, orthopedagoog en psychotherapeut in opleiding. Zij heeft onder meer ervaring in het werken met kinderen en moeders in de crisisopvang huiselijk geweld. Myra is gericht op het versterken van de veerkracht van ouders en kinderen en ook van de familieveerkracht. Zij gebruikt hierbij verhalen en spelvormen, want beelden en ervaringen zijn sterker dan enkel woorden. In de therapiekamer is haar doel de gezinnen zo te ondersteunen, dat zij zich op een veilige manier kunnen ontwikkelen op een wijze die bij hen past. Daarvoor is het nodig dat niet alleen de kinderen, maar ook de ouders begrip, erkenning, uitleg, bekrachtiging en liefdevolle confrontatie krijgen. Vaak is de relatie tussen ouder en kind haar focus, want kinderen en hun ouders zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.