Psychopathologie en de DSM-5
Zin en onzin, uitgelegd in gewone taal.
Simon Hogerzeil, psychiater
Programma
Pro tip: ververs je pagina regelmatig (via CMD+R of CTRL+R of F5)
De filmpjes en dias zijn verplaatst naar /htk-index
Jullie digitale klaslokaal vandaag (27 mei 2020) is /dock
van 10:00 tot 10:45 zelfstudie
- /#cargo-cult-science (0:10) en mail mij een vraag over "cargo-cult-science"
- /#dsm-5 (0:05) en mail mij een vraag over "dsm-5"
- /#wie-is-ziek (0:04) en mail mij een vraag over "wie-is-ziek"
van 10:30 tot 11:00 bespreking ingekomen vragen
van 11:00 tot 14:00 zelfstudie & tijd voor lunch
- /#zenuwstelsel (0:12) en mail mij een vraag over "zenuwstelsel"
- /#hersenen (0:11) en mail mij een vraag over "hersenen"
- /#leren (0:30) en mail mij een vraag over "leren"
- /#powers-of-ten (0:06) en mail mij een vraag over "powers-of-ten"
- /#networks (0:12) en mail mij een vraag over "networks"
van 14:00 tot 14:30 bespreking ingekomen vragen
van 14:30 tot 15:30 zelfstudie
- /#attractors (0:23) en mail mij een vraag over "attractors"
- /#beschrijvende-diagnose (0:10) en mail mij een vraag over "beschrijvende-diagnose"
- /#common-factors (0:09) en mail mij een vraag over "common-factors"
van 15:00 tot 15:30 evaluatie
- wat neem je vooral mee van deze cursus? wat ga voortaan anders doen? mail mij tenminste drie voorbeelden
- wat vond je van de cursus? mail mij concrete feedback
- facultatief: hoe zou je de cursus omschrijven voor collegas? mail mij een recensie voor de website
van 15:30 tot 16:30 afsluiting
Logboek
20200508 om 0900 Inloop
- We treffen elkaar op 6 mei om 09:00 in het klaslokaal.
20200508 om 0930 Start lesdag 1
- We beginnen plenair/interactief en bespreken het programma van de dag.
- Vervolgens gaan we steeds weer uiteen om filmpjes (presentaties) te kijken, en komen daarna steeds weer samen om vragen te bespreken
20200508 om 1000 Opdracht
- Bekijk uit onderwerp 2 'Nature en Nurture' het filmpje (1:33). En stel mij een vraag per e-mail via deze link
20200508 om 1200 Ingekomen vragen
- hechting tussen ouder(s) en het ongeboren kind
- hechting en psychopathologie --kansen voor preventie?
- tijdgebrek en intersubjectiviteit
- aangeboren vs aangeleerd --consequenties voor behandeling
- verworven veilige hechting
- het belang van aanraking
- Beluister de antwoorden op de vragen
20200508om 1230 Opdracht
- Bekijk uit onderwerp 3 'Instabiliteit en crisis' alle filmpjes tot en met 'borderline dynamiek' En stel mij een vraag via deze links:
Tips:
- Als je filmpje vastloopt, probeer CMR+R (op Mac) of CTRL+R (op PC), of bekijk een ander filmpje
- Als je eerder klaar bent, vooruitkijken is helemaal oke